Door te besparen op je winkelbudget, ga je verstandiger om met je geld. Hiervoor vertellen we je drie manieren waar je portemonnee blij van wordt en je beter inzicht krijgt in wat je betaalt.
Stel een specifiek boodschappenlijstje op
Een specifiek boodschappenlijstje helpt je om geen impulsieve aankopen te doen. Je houdt je dan namelijk aan de afspraken die je voor jezelf hebt gesteld. Zo hoef je niet meer stil te staan bij producten die er ook leuk uitzien, want je weet al wat er gehaald moet worden. Daarna loop je gemakkelijker naar de kassa met de items die al van tevoren in jouw hoofd zitten. Vind je het lastig om een afgesproken opzet na te lopen? Vraag dan iemand of hij met je meegaat om ervoor te zorgen dat je alleen de juiste producten pakt. Daarmee ontwikkel je bovendien een nieuwe gewoonte. Gebruik je amper nog een pen en papier? Je telefoon is een geschikt alternatief, omdat je je agenda instelt om op exacte tijden te tonen wat er nodig is door jou een melding te sturen.
Let op aan korting
Ieder uitgavenpatroon daalt door alleen afgeprijsde producten in de kar te leggen. Schaam je je daarvoor niet, aangezien het een slim besluit is richting de toekomst. Je creëert vervolgens ruimte in je financiën om bijvoorbeeld eens een grotere aankoop te verwelkomen, je spaarrekening te spekken of je kennis te vergroten over de kwaliteit van artikelen met korting. Met andere woorden: je leert de waarde en mogelijkheden kennen van het aanbod. Het voordeel hiervan is dat jouw voorraad amper zal groeien, waardoor je een positieve bijdrage levert aan het klimaat door minder afval weg te gooien.
Beperk je koopmomenten
Stel je stapt iedere dag in een auto om de winkels binnen te stappen. Dan kun je binnen de kortste keren je winkelkar vullen met onnodige spullen. En als dit dagelijks gebeurt, geef je meer geld uit dan dat was afgesproken vooraf.
De beste methode om dit gedrag een halt toe te roepen, is om iedere week een dag te plannen waarop je een grote ronde maakt langs alle winkels, zoals de bakker, supermarkt en slijterij. Voeg daarnaast ook je onlinegedrag toe aan deze dag. De webshops werken immers iedere dag aan hun plannen zodat je een sneller drukt op de bestelknop. Dat betekent dat ze je een aanbieding laten zien, je wijzen op een vroege levering en je virtuele winkelwagentje beschikbaar houden voor een volgend bezoek. Tevens scrol je al uren op een smartphone langs de productgroepen om met een paar klikken al bij de betaalpagina te zijn.
Door je consumentgedrag te minimaliseren tot een dag, bedenk je meteen een schema waaruit duidelijkheid en structuur ontstaat.